top of page

שרון בר-גיל - על סרטן ואפשרויות המניעה

סרטן – מתקדמים בטיפול אך נכשלים במניעה!

מאת שרון בר-גיל נטורופתית אונקולוגית

מאי הוא חודש "חקר הסרטן" בארה"ב. וזהו זמן מצוין לסקירת מצב: בטיפול בסרטן הרפואה המודרנית מגיעה להישגים לא מבוטלים: אבחון מוקדם, טיפולים ביולוגים חדשניים ותרופות אימונותרפיות – כל אלו מביאים אותנו להישגים טיפוליים מרשימים. ב 40 השנים האחרונות אחוז המחלימים מסרטן עלה מ 48% ל 68% הישג מרשים ומכובד לכל הדעות. אך מה קורה בתחום מניעת הסרטן? לאילו הישגים הגענו במניעה? האמת העצובה היא שבמניעת סרטן לא הגענו להישגים מרשימים, נהפוך הוא! ב 40 השנים האחרונות אחוז התחלואה בסרטן בכל קבוצות הגיל נמצא בעלייה מתמדת, והתחזית היא המשך עלייה בתחלואה בעשורים הקרובים.מ 1975 ועד 2016 אחוז מקרי הסרטן בארה"ב עלה ב 300%. ב 1975 אחד מכל 60 אמריקאים התמודד עם סרטן, וכיום המספר הוא אחד ל 20.

איך נשתפר במניעה? כמובן שיש סיבות רבות ומגוונות לתחלואה בסרטן ורבות מהן אינן בשליטתנו. אך מחקרים לא מעטים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שהגורמים המרכזיים לתחלואה בסרטן הם גורמים הקשורים לאורחות החיים שלנו. ואם הגורם הראשון שעולה במוחכם הוא עישון, הרי שתופתעו לשמוע שגורם העישון איבד את הבכורה לתזונה. תזונה לקויה היא הגורם הראשון והמרכזי לתחלואה בסרטן. (30%-40%)

תזונה מונעת סרטן? אין סוף מחקרים מתפרסמים חדשות לבקרים על יכולות של מזונות שונים למנוע או לעכב תהליכים סרטניים. ומרוב עצים לא רואים את היער. בכדי לשמור על הדברים פשוטים, וברורים התרכזו ב 2 הכללים הבאים: 1. אכלו שפע של ירקות, מכל הצבעים, הסוגים והמינים - על כך הוסיפו גם פירות. כמה? נסו להגיע לצריכה של כ 10 יחידות ביום מתוכם: 7-8 ירקות, ו 2-3 פירות. לפחות 4 מהירקות יהיו ירוקים, והשאר – בכל צבעי הקשת. טריים או מבושלים – כרצונכם, הכי טוב זה גם וגם. 2. הימנעו ככל האפשר מאוכל מתועש - אוכל מתועש הוא לא רק שניצלוני עוף מוכנים וחומוס מהסופרמרקט. אוכל מתועש כולל גם גבינה צהובה, חלב שקדים קנוי ופריכיות אורז. נסו לצמצם את נוכחותם של אלו בתפריט שלכם עד כמה שרק אפשר.

טיפ נוסף וחשוב לעונת הקיץ שעומדת בפתח: היו מודעים לסיכונים שבשימוש בגריל (מנגל/BBQ) ולימדו לצמצם אותםסיכון – המגע הישיר של האש בבשר (עוף/בשר/דגים) מייצר חומר שנקראHCA. חומר זה פוגע ב DNA ותורם לתהליך הסרטני. הפתרונות:

· צמצמו את זמן החשיפה של הבשר לאש ישירה – יותר מגע ישיר של הבשר באש פירושו יותר HCA. צמצמו את זמן החשיפה ללהבות ישירות.

· הימנעו מבישול בטמפרטורות מאד גבוהות (הדבר אגב נכון גם

· לבישול במחבת או בתנור) – העדיפו לבשל את הבשר בחום נמוך יחסית. טמפרטורת בישול נמוכה יותר משמעותה פחותHCA.

· השרייה ברוטב (מרינדה) – השריית הבשר קודם לצלייתו מקטינה משמעותית היווצרות HCA.

סיכון - שומן המטפטף על הגחלים מייצר עשן. העשן מכיל PAH, חומר מסרטן שנספג בבשר אותו אנחנו אוכלים

הפתרונות:

· השתמשו בנתחים פחות שומניים- פחות שומן פחות עשן ופחות חשיפה לחומרים מסוכנים.

· הימנעו מחריכה – אוכל חרוך מכיל יותר חומרים פוגעניים. הסירו חלקים חרוכים והמנעו מאכילתם.

· אופן ההכנה - נסו להפוך את הנתחים לעיתים תכופות, טכניקה זו מקטינה משמעותית את ההיווצרות של הכימיקלים המסרטנים בהשוואה להשארת נתח על הגריל לאורך זמן ללא הפיכתו.

מה אתם עוד יכולים לעשות? המשימה שלי ממשיכה להיות: קריאה בלתי פוסקת של מחקרים ותרגום המחקר לכללים פשוטים וברורים של "עשה ואל תעשה" ולהעברת האינפורמציה הזו לכמה שיותר אנשים. הסקירה האחרונה של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן מוצאת כי 50% מהאוכלוסייה אינם מודעים לקשר ההדוק בין אורחות חיים נכונות והקטנת הסיכון לתחלואה בסרטן.

לחדשות וחידושים ממחקרים עדכניים באופן רציף - עקבו אחרי עמוד ה - Facebook המקצועי שלי


190 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page