top of page

מקרוביוטיקה

המונח "מקרוביוטיקה" מורכב מהמילים היווניות "מקרו" – קיצור של המלה מקרונטולי – שפירושה "גדול" והמלה "ביוס" שפירושה "חיים". או בתרגום מילולי, "חיים בגדול". מדובר בפילוסופיית חיים שלמה שדוגלת באכילה מתוך התחשבות באיזון היין והיאנג, במודעות לגידול המזון, לצורת הכנתו ואכילתו, ולהתאמתו האישית לכל אדם. או במילים אחרות, מקרוביוטיקה זו שיטה שדוגלת בשמירה על הרמוניה בין האדם לעולם הסובב אותו ובהתחשבות בטבע, בסביבה ובאקלים. אימוץ הרגלים ההולמים את הסביבה, עיסוק בפעילות גופנית ושמירה על איזונים בכל היבטי החיים יובילו לבריאות תקינה וחיים ארוכים.

היסטוריה על קצה המזלג: בסוף המאה התשע-עשרה פיתח רופא צבאי יפני בשם אישיזוקה תורת תזונה שהתבססה על התזונה היפנית המסורתית בשילוב עם הידע של הרפואה המדעית המערבית. בעיקרון הוא המליץ על תזונה המבוססת על אורז מלא, מגוון של ירקות ואצות ים. המורה והמרפא ג'ורג' אוסאווה, שסבל מגיל צעיר ממחלת השחפת, אימץ את תורת התזונה של אישיזוקה ולטענתו הצליח להתרפא ממנה כליל בדרך זו. מכאן ואילך הוא התמקד בחקר הבריאות וכתב ספרים ומאמרים רבים בנושא. את המושג "מקרוביוטיקה" (Macrobiotic) הזכיר בפעם הראשונה ב-1959 בספר 'זן מקרוביוטיקה' שכתב באנגלית. בארצות-הברית תפסה דיאטה זאת תאוצה אחרי שג'ון לנון ויוקו אונו אימצו את דרך החיים המקרוביוטית.

ממשיך דרכו של אוסאווה הוא אחד מתלמידיו הנלהבים, אמריקני ממוצא יפני בשם מיצ'יו קוּשי, שמכהן כיום כראש תנועת המקרוביוטיקה העולמית ויחד עם אשתו אוולין עוסק מאז שנות השבעים של המאה שעברה בהוראת השיטה לשוחריה במכון קוּשי שבעיר בֶּקֶט, מסצ'וסטס.

עקרונות השיטה: מקרוביוטיקה היא אחת מהקיצוניות שבאסכולות התזונה הצמחוניות והטבעוניות. ג'ורג אוסאווה האמין שהמפתח לבריאות טובה טמון בשמירה על איזון בין יין ליאנג והתרחקות ממזונות שיש בהם יותר מדי יין או יותר מדי יאנג, כדי למנוע חוסר איזון בגוף שמוביל בסופו של דבר למחלות. לתורתו היו 10 שלבים, כאשר כל שלב מגביל יותר ויותר מזונות, עד שלבסוף מתקיימים רק על אורז מלא ומים. מיצ'יו קושי ואשתו עיבדו את השיטה ועשו אותה זמינה, נגישה ורחבה יותר. הם ממליצים להרכיב תפריט שמבוסס על דגנים מלאים, ירקות אורגניים מקומיים ועונתיים, קטניות ואצות. מוצרי חלב, בשר, ביצים, סוכר לבן, שוקולד, קפה ותבלינים חריפים אסורים לחלוטין. דגים מותר לאכול עד שלוש פעמים בשבוע, בתנאי שיהיו אלה דגי ים.

העיקרון המנחה במקרוביוטיקה אומר שאין "נכון" או "לא נכון" אלא "מתאים" או "לא מתאים". השיקולים להתאמת תזונה מקרוביוטית כוללים בין השאר:

· אקלים ואזור גיאוגרפי, זאת משום שכוחות היין והיאנג הם גם חלק מהסביבה החיצונית המשפיעה על האדם.

· עונת השנה. למשל: באביב ובקיץ המזון יהיה קל וקריר יותר כדי ליצור איזון עם מזג האוויר החם.

· גיל ומצב בריאותי.

· מין.

· מידת הפעילות הגופנית.

התזונה המקרוביוטית הינה אינדיבידואלית והמלצות שמתאימות לאדם אחד לא בהכרח יתאימו לאחר. עם זאת, יש גם המלצות שנחשבות מתאימות לכולם:

· אכילת שתיים-שלוש ארוחות ביום, האחרונה לפחות 3 שעות לפני השינה.

· בישול על אש ולא בתנור או מיקרוגל, ושימוש בכלי חרס, ברזל או נירוסטה בלבד. התבשילים יוכנו בשיטות המכילות נוזלים, כמו תבשילי קדירה ומרקים.

· לעיסה אטית של המזון – עד 50 לעיסות לכל כף.

· אכילת מזון אורגני בלבד עם עדיפות למזון טרי שגדל בסביבתו. אסור לאכול מזון מעובד או כזה שמכיל חומרים משמרים ותוספות מלאכותיות.

· הימנעות מנטילת תוספי תזונה (ויטמינים ומינרלים). מי שאוכל כהלכה אמור לקבל את כל הדרוש לו מהמזון המלא, וחסידי השיטה מאמינים שהם אוכלים כהלכה.

הדיאטה המקרוביוטית הקלסית כוללת:

דגנים מלאים 50% - 60% ירקות מבושלים 20% - 25% ירקות חיים 5% אצות ים 5% קטניות 1% - 2% תבלינים ותוספות 5% מרקים 5% משקאות, חמוצים 2%

חסידיה המושבעים של השיטה המקרוביוטית אינם מסתפקים ביישומיה התזונתיים אלא מקבלים על עצמם גם את עקרונותיה של דרך החיים הזאת הכוללים בין השאר:

· לבישת בגדים עשויים מכותנה בלבד.

· שימוש במוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי שאינם מכילים כימיקלים רעילים.

· הליכה מחוץ לבית לפחות 30 דקות ביום.

· הכנסת צמחייה רבה ככל האפשר לבית ופתיחת חלונות להכנסת אור ותנועת אוויר.

· הימנעות מצפייה בטלוויזיה.

יתרונות וחסרונות:

אין ספק שלשיטת התזונה המקרוביוטית יתרונות רבים וייחודה בכך שהיא מתייחסת אל הגוף, האישיות, עונות השנה, תנאי הסביבה והתזונה כאל מכלול אחד ומאזנת ביניהם. מחלות רבות הן תוצאה של חוסר איזון, רגישויות או אי סבילות למרכיבים שונים במזון. אכילת מזונות בעלי אנרגיה ניטראלית כמו דגנים מלאים, ירקות ופירות מאפשרת לגוף לחזור לאיזון. אם מבוגרים שסובלים מעודף משקל וחולים במחלות שונות ישנו את אורח חייהם וינהגו במשך תקופה מסוימת לפי השיטה המקרוביוטית, הם יפיקו ממנה תועלת רבה, ירדו במשקל וישפרו את בריאותם.

עם זאת, המקרוביוטיקה אינה דרך חיים מושלמת ולמעשה היא עלולה אף לגרום לנזקים. הקפדה על דיאטה מקרוביוטית במשך שנים ארוכות עלולה לגרום למחסור מתמשך ברכיבי מזון חיוניים, כגון ויטמין 12B וויטמין C, סידן, אבץ וחומצות אמינו, מחסור שיבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. עיקר הסיכון בשיטה זו יתבטא אצל ילדים שבריאותם, התפתחותם וגדילתם יפגעו עקב מחסור ברכיבים אלה. כמו כן היא אינה מתאימה לאנשים שרגישים לגלוטן, סובלים מבעיות עיכול כרוניות או סובלים מלחץ דם גבוה, בגלל המקום המרכזי שתופס המלח בתזונה היפנית המסורתית שעליה מתבססת השיטה.

אפשר ואף רצוי לאמץ כמה מהעקרונות שבהם דוגלת המקרוביוטיקה, כמו הימנעות מוחלטת ממזון מעובד ומשומר, הימנעות מפגיעה בסביבה, שמירה על איזונים וכדומה. אבל כמו בכל דבר, גם כאן רצוי להיזהר מהיסחפות לקיצוניות ולזכור שהתזונה המקרוביוטית, בסופו של דבר, היא בסך הכול מה שהיא – המלצה תזונתית.

נעה בן-פורת

572 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page